MAHİR BAĞIŞ / ANKARA
Avrasya Tüneli’nden geçiş yapan araç sayısı artarken işletmeci şirkete ödenen fiyat farkı dikkati çekti.
İşletmeci firmaya verilen araç garantisinin tutturulmasına rağmen 2024 yılı için fiyat farkı nedeni ile devletin kasasından şirkete 3 milyar 294 milyon TL ödendi.
2023 yılında ise işletmeci firmaya toplam 2 milyar 899 milyon TL ödeme yapıldı. Son iki yılda para yutma makinasına dönüşen tünel için Hazineden toplam 6 milyar 193 milyon TL çıktı. 2023 yılından önce yapılan ödemeler de eklendiğinde tünelin açılışından bugüne kadar Hazine'den şirkete garanti ve fiyat farkı adı altında 8 milyar 730 milyon TL ödendiğini açıklayan CHP’li Nermin Yıldırım Kara, görevli firmanın tüneli 2042 yılına kadar işleteceğini hatırlattı.
ARAÇ GEÇİŞİ DE ÖDEME DE KATLANDI
CHP Hatay Milletvekili Nermin Yıldırım Kara, Avrasya Tünelinden 2018 yılı için yıllık araç garanti sayısının 25 milyon 125 bin olarak hesaplanmasına rağmen araç sayısının 17 milyon 91 binde kaldığını ifade etti. Buna göre, gerçekleşmeyen 8 milyon 34 bin araç farkına rağmen 2018 yılı için işletmeci firmaya hazine tarafından ödenen tutarın 155 milyon 684 bin TL oldu.
DOLAR NEDENİYLE FİYAT FARKI UÇUYOR
2024 yılındaki rakamlara dikkat çeken CHP’li Kara, işletmeci firmaya verilen yıllık araç garanti sayısının 1 milyon 826 bin fazla araç ile aşılarak 27 milyon 714 bine çıktığını açıkladı. Araç sayısının artmasına rağmen işletmeci şirkete ödenen paranın da artmasının çelişki olduğunu öne süren Kara, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının konuya ilişkin yanıtını NEFES ile paylaştı. Bakanlığın yanıtına göre, şirkete verilen dolar garantisi ve ABD tüketici fiyat endeksi şartı nedeniyle fazladan 3 milyar 294 milyon TL ödendi.
Yıllar itibari ile araç geçiş sayısı artarken yapılan ödemelerin de artmasının iktidarın yapmış olduğu hatalı sözleşmelerin bir sonucu olduğunu ifade eden Kara, 2023 yılında yapılan ödeme tutarının da 2 milyar 899 milyon TL olduğunu hatırlattı.
86 MİLYON, 86 ŞİRKETİ DOYURAMADI
Bakanlığın yanıtını “malumun ilanı” olarak nitelendiren CHP’li Kara, yıllardır muhalefet olarak bu konuya dikkat çektiklerini dolar ve euro garantilerinin vatandaşın sırtına bir yük olarak her yıl bindirildiğini söyledi. Bugün emeklinin, asgari ücretlinin açlık sınırında kalmasının en büyük nedenlerinin bu projelere yapılan garanti ödemeler olduğunu iddia eden Kara, “86 milyon vatandaşımız 86 şirketi doyuramadı” dedi.
Kara, tünelin açılışından bugüne kadar Hazinenin şirkete yapmış olduğu garanti ve fiyat farkı ödeme tutarının 8 milyar 730 milyon TL’ye ulaştığını belirterek, görevli firmanın tüneli 2042 yılına kadar işleteceğini de hatırlattı.