Volkswagen (VW), Almanya'daki tesislerinde çalışanların işten ayrılmaya gönüllü olarak razı gelme oranındaki keskin düşüş nedeniyle, kapsamlı maliyet azaltma planında ciddi bir yavaşlama yaşıyor.

Zor durumdaki otomobil üreticisi, 2024 başındaki seviyeye kıyasla 2030'a kadar VW marka tesislerde çalışan sayısını 35 bin kişi azaltmayı hedefliyor. Ancak şirket, Financial Times'ın (FT) gördüğü iç yazışmalara göre, son üç ayda erken emeklilik ve gönüllü ayrılma başvurularındaki sert düşüş nedeniyle bu hedefin 10 bin kişi gerisinde bulunuyor.

25 BİN ÇALIŞANLA ÇIKIŞ ANLAŞMASI

2024'ün başından bu yana 25 bin çalışanla çıkış anlaşması yapılırken, bunun yalnızca 1000'i bu yılın üçüncü çeyreğinde gerçekleşti. Bu sayı, FT'nin incelediği ve şirkete yakın bir kaynak tarafından doğrulanan personel bilgilendirme notunda yer aldı.

Haziran 2025'e kadar olan 18 aylık dönemde gönüllü ayrılmalar her üç ayda ortalama 4 bin kişi düzeyindeydi; ancak not, bu dönemdeki çeyrekler bazında ayrıntılı bir dağılım içermiyordu.

35 bin kişilik hedef, geçen aralık ayında sendikalarla uzlaşılan maliyet kısma programının bir parçası olarak belirlenmişti ve 2024 başındaki VW marka çalışan sayısının yaklaşık dörtte birine denk geliyor.

"AYAKTA KALMAK İÇİN DAHA VERİMLİ OLMALI"

Bağımsız Alman araştırma enstitüsü Center of Automotive Management'ın direktörü Stefan Bratzel, çalışan sayısını daha fazla azaltmanın "giderek zorlaşacağını" söylüyor. Ancak Bratzel'e göre VW'nin tasarruf programı "iyi bir yolda", zira şirketin sektördeki dönüşüm ortamında ayakta kalmak için "çok daha yalın ve verimli" olması gerekiyor.

Volkswagen, işten ayrılma sürecinin mevcut hızına ilişkin yorum yapmayı reddetti. Ancak konuya yakın bir kaynak, yaz aylarında birçok çalışanın tatilde olması nedeniyle yeni çıkış planlarının oluşturulma hızının yavaşladığını belirtti.

Kaynak ayrıca, erken emeklilik programının daha genç çalışanlara açılmasıyla gönüllü işten ayrılmaların yeniden artabileceğini aktardı.

ERKEN EMEKLİLİK PROGRAMI

VW iş konseyi sözcüsü, 2030'a kadar geçerli olan iş garantisi sayesinde "kimsenin zorla işten çıkarılmadığını" vurguladı. Öte yandan, erken emeklilik programlarının yapısı gereği, bazı çalışanların çıkış tarihinden yıllar önce programa kaydolduğu ifade edildi.

VW marka CEO'su Thomas Schäfer, geçtiğimiz hafta yaptığı açıklamada işten ayrılma hedefiyle ilgili olarak "hala kat etmemiz gereken bir yol var" derken, programın "tutarlı şekilde uygulandığını" söyledi. İnsan kaynakları şefi Arne Meiswinkel de geçen hafta yaptığı açıklamada, VW'nin çalışan sayısını azaltma planında "iyi ilerlediğini" belirtti.

Ayrılma anlaşmalarındaki yavaşlama, Volkswagen'in artan ABD tarifeleri ve lüks spor otomobil markası Porsche'deki büyük kayıplarla mücadele ettiği bir döneme denk geliyor. Artan maliyet baskıları, şirketin ek yatırımlar yapma kapasitesini kısıtlıyor.

TARİFE YÜKÜ YÜKSEK

Finans direktörü Arno Antlitz, geçen ay yaptığı uyarıda VW'nin "maliyet azaltma çabalarını yoğunlaştırması gerektiğini" söylemiş ve 2025'te ABD tarifelerinin şirkete yaklaşık 5 milyar Euro'luk bir yük getirmesinin beklendiğini ifade etmişti.

Bugüne kadar yapılan 25 bin çıkış anlaşmasının 11 bini halihazırda uygulanmış durumda. 14 bin çalışan ise önümüzdeki yıllarda ayrılmak üzere anlaşma imzaladı. Markanın Almanya'daki çalışan sayısı, VW'nin son çeyrek sonuçlarına göre 2023 sonunda 115 bin seviyesindeydi.

Şimdiye kadar yapılan ayrılmaların neredeyse üçte ikisi erken emeklilik programı aracılığıyla gerçekleşti; kalanlar ise gönüllü işten çıkış yoluyla oldu. Gönüllü ayrılma programı bugüne dek ağırlıklı olarak beyaz yakalı çalışanlara açıktı; ancak artık sektörde görece yüksek ücret alan ve alternatif iş imkanları daha sınırlı olan fabrika çalışanları da programa dahil edilecek.

Schäfer, tasarruf programı kapsamında, markanın en büyük üç üretim merkezi olan Wolfsburg, Emden ve Zwickau tesislerindeki fabrika maliyetlerinin ortalama yüzde 30 azaltıldığını söyledi.