Takım sporlarında herhangi bir ligin veya kupa organizasyonunun isim sponsorluğunu her ülkede ve her branşta görebilirsiniz. Basketbol ve voleybolda tüm dünya genelinde sadece liglerin değil kulüp adlarının da önünde veya arkasında sponsor isimleri yıllardır var. Ama iş futbol özeline indirgenince dünyada tek örnek ülke var: Türkiye!
Avrupa’nın herhangi bir futbol ülkesinde, hiçbir futbol takımı sponsor ismiyle anılmazken... Her şeyin suyunu çıkaran ülkemizde Trendyol Süper Lig ve Trendyol 1. Lig’de onlarca ‘sponsor takımı’ görebilirsiniz:
Corendon Alanyaspor, TÜMOSAN Konyaspor, hesap.com Antalyaspor, Çaykur Rizespor, İkas Eyüpspor, RAMS Başakşehir, Zecorner Kayserispor, misirli.com.tr Fatih Karagümrük, Sipay Bodrum FK, Arca Çorum FK, Atko Grup Pendikspor, Alagöz Holding Iğdır FK, Özbelsan Sivasspor, İmaj Altyapı Van Spor FK, Emre Gökdemir İnşaat Ankara Keçiörengücü, Eminevim Ümraniyespor, SMS Grup Sarıyerspor, Atakaş Hatayspor...
İşin bir başka ilginç yanı, yayıncı kuruluşlara “takım isimlerinin tam söylenmesi” tavsiyesinde bulunuluyor. Spiker arkadaşlarımızın halini düşünsenize!
Ülkemizdeki sportif ve ekonomik düzende kulüplerin maddi kaynak arayışını anlayışla karşılamak mümkün. Mevcut yasalar da sponsorun işine geliyor. Ama dünyada neredeyse hiç örneği olmayan bir uygulamanın Türkiye’ye özgü olması kabul edilebilir bir şey mi? Bu kadar sponsor firmadan hangileri bu işi reklam ve marka bilinirliği, hangileri vergi avantajından faydalanmak için yapıyor? Yukarıda adı geçen takımlardan herhangi birinin yöneticileri veya sponsorları UEFA turnuvalarına bu isimlerle katılamayacaklarını biliyorlar mı? Ve TFF bu işin neresinde?
FUTBOLDA YÜZDE 50 İNDİRİM
Sponsorluk harcamaları şirketlere vergi avantajı getiriyor. Türkiye’de sadece futbol “profesyonel” spor dalı olarak kabul ediliyor. TFF’ye bağlı Süper Lig, 1. Lig, 2. Lig ve 3. Lig bu kapsamda ele alınıyor. Basketbol Süper Ligi veya Sultanlar Ligi gibi en üst seviye liglerde oynayan kulüplerin “profesyonel” olduğu sanılsa da mevzuat açısından bu branşlar “amatör” sayılıyor. Futbol ile diğer iki branş arasındaki fark da burada. Amatör dallar için yapılan sponsorluk harcamalarının tamamı yani %100’ü vergi matrahından indirilirken futbolda bu rakam %50. İndirim sadece harcamanın yapıldığı yıl beyan edilen gelir üzerinden uygulanıyor.
Bir blogda, bu konuda güzel bir örnek var: Kurum kazancınız 100 bin TL, vergi oranı %25 ise ödemeniz gereken vergi 25 bin TL. Amatör spor dalına 10 bin TL’lik sponsorluk harcaması yaptığınızda tamamı (futbola harcadığınızda 5 bin lirası) vergiden düşülüyor. Sponsorluk bedeli 100 bin TL olsa, hiç vergi ödenmeyebilir...
AMATÖR PLANLAMA
Basketbol ve voleybolda maç planlaması yapanların şöyle bir sıkıntısı var: Futbola göre gün ve saat ayarlaması yapmayı hiç bilmiyorlar. Aynı kulübün aynı anda hem futbol hem de basketbol maçları olduğunu veya çok önemli bir futbol maçının olduğu gün basketbolda derbi oynatıldığını daha önce çok gördük. Basketbolun yanlışlarına voleybol da ayak uydurdu. Eczacıbaşı-VakıfBank ile aynı saatlerde UEFA Şampiyonlar Ligi’nde Galatasaray-Bodo/Glimt, Süper Lig’de Konyaspor-Beşiktaş maçları var. Bugün 17.00’de Galatasaray-Göztepe, 18.00’de VakıfBank-Galatasaray, 20.00’de Kasımpaşa-Beşiktaş, aynı saatte Fenerbahçe-Beşiktaş. Yahu arkadaş çok mu zor şu saatlere futbolun programı belli olduktan sonra ayar çekmek!